Romaninuoren kohtaaminen
Olen viime aikoina miettinyt nuoren tai erityisesti romaninuoren kohtaamista ja mitkä asiat tai tekijät tekevät kohtaamisesta ”hyvän”. Ennen kuin aloitan kertomaan, mikä tekee kohtaamisesta hyvän. Kerron, että mielipiteet ovat minun kokemuksiani nuorten kohtaamisesta tai minun nuorisotyössä itse oppimiani nuorten kohtaamiseen liittyviä niin sanottuja taitoja. Yritän pukea ajatuksiani sanoiksi ja joskus se on hieman hankalaa, kun aihealue on laaja sekä hieman myöskin abstrakti. Vaikka blogini kohderyhmä ovat kaikki aikuiset, niin jossain kohdissa saatan puhua nuorisotyöntekijöille. Vaikka blogini sisältö tai aihe on romaninuoren kohtaaminen, uskon vahvasti sen toimivan kaikkien nuorten kanssa.
Usein aikuisina ajattelemme, että nuorten kohtaaminen on hankalaa ja ei tiedä ehkä mitä puhua nuoren kanssa. – Nuoren kohtaamisen taitoja oppii vain ja ainoastaan kohtaamalla itse nuoria. Ei ole niin sanotusti oikotyötä onneen, vaan se vaatii meiltä aikuisilta kohtaamisia nuorten kanssa. Toistot tuovat luontevuutta ja helpottuvat kerta kerralta. Kun kohtaat nuorta nuorisotyössä, on tärkeää ottaa huomioon nuoren ainutlaatuiset tarpeensa ja tunnetilansa.
YMMÄRRÄ MONIMUOTOISUUTTA
Varmista, että nuoret kaikista taustoista voivat tuntea olonsa tervetulleiksi. Se, miten nuoren saa tuntemaan itsensä tervetulleeksi; kunnioita kulttuurista monimuotoisuutta ja myös yksilöllisiä eroja. Harva romaninuori haluaa tai toivoo, että häntä kohdataan romanina vaan hänenä itsenään. Ei siis kohdata kulttuuria ensin vaan se nuori siellä ihan ensimmäisenä. Muista myös, että romaninuori ei odota täydellistä tietoutta romanikulttuurista. Nuorelta itseltään voi kysyä, jotain asiaa mitä on miettinyt romanikulttuurista tai mistä asiasta haluat lisätietoa. Romanikulttuurin voi jakaa kahteen osa-alueeseen objektiivinen ja subjektiivinen. Objektiivinen tulee yhteisön sisältä ja ovat niin sanotusti todellisia tai tosiasioita ja helposti havaittavissa, esimerkiksi romanien perinteinen pukeutuminen. Subjektiivinen taas liittyy enemmän arvoihin ja ne ovat useimmiten henkilökohtaisia sekä ovat hankalimmin havaittavissa. Jokaisen yhteisöön tai yhteiskuntaan pätevät samat objektiivisuuden ja subjektiivisuuden lainalaisuudet.
KUUNTELE AKTIIVISESTI JA OSOITA KIINNOSTUSTA
Nuoren kohtaamisessa nuori on kohtaamisen keskiössä. Anna siis nuoren puhua ja ilmaista itseään, mieluiten ilman keskeytyksiä. Osoita toki, että olet läsnä käyttämällä nonverbaalisia merkkejä kuten nyökkäämistä. Kysy avoimia kysymyksiä nuoren elämästä, mielenkiinnon kohteista ja tulevaisuuden suunnitelmista. Ole aidosti kiinnostunut kuulemaan heidän tarinansa. Nuoret tarvitsevat luotettavan aikuisen, kenelle kertoa omia asioitaan ja mahdollisesti kuulla, mitä tai miten heidän kannattaisi tehdä kyseisen asian kanssa. Nuoret odottavat meiltä aikuisilta empatiaa heitä kohtaan ja ymmärtämään heidän tunnetilansa. Älä tuomitse, vaan pyri ymmärtämään nuoren näkökulmaa. Ei tuomita nuoria heidän tekojensa kautta. Muistetaan, että me kaikki olemme joskus olleet nuoria. Nuoruuteen kuuluu myös epäonnistumiset ja virheet. Allekirjoittanut myöntää tehneensä niitä nuorena, mutta myöskin aikuisiällä.
RAKENNA LUOTTAMUSTA
Ole luotettava ja pidä lupauksesi. Kunnioita nuoren yksityisyyttä ja kerro heille, että he voivat luottaa sinuun. Et voi kertoa nuoren asioita muille tai muualla. Mikäli nuori saa kuulla, että olet kertonut hänen asioitaan muualle. Sanoisin, että luottamuksesi nuoreen on mennyttä. Mikäli jostain syystä nuoren asiaa olisi hyvä kertoa tai avata muille aikuisille – kysy lupa nuorelta itseltään. Luottamuksen rakentamisen yksi nopeuttava tekijä on, ole oma itsesi. Nuoret ovat loistavia tunteiden tulkkeja ja tunnistavat helposti epäaitoutta. Muista myös, että luottamuksen rakentaminen on aikaa vievää ja oikopolkuja ei ole kestävän luottamuksen rakentamisessa. Itse huolestuisin enemmän, että ensimmäisellä kohtaamiskerralla nuori avaisi koko elämänsä.
TARJOJA TUKEA
Kysy, miten voit auttaa tai tukea nuorta heidän tavoitteidensa saavuttamisessa. – Kysymyksen esittäessäsi ole myös valmis tarjoamaan resursseja ja ohjausta. Et voi siis tarjota tukeasi ja samalla olla antamatta sitä. Rohkaise nuoria tunnistamaan omat vahvuutensa. Positiivisen palautteen antaminen voi vahvistaa nuoren itsetuntoa. Joku nuori tarvitsee positiivista palautetta aikuiselta voi olla, että nuori ei ole sitä muilta aikuisilta saanut. Nuorten tulee tuntea olonsa turvalliseksi ja hyväksytyksi. Vältetään arvostelua ja luodaan avoin ilmapiiri keskustelulle.
LOPUKSI
Mikäli nuorisotyö ja sen muoto mahdollistaa sen; anna nuorelle mahdollisuus osallistua toiminnan suunnitteluun ja päätöksentekoon. Tämä lisää nuoren sitoutumista ja vastuunottoa. Ainakin pääkaupunkiseudun nuorisopalvelut tekevät nuoren osallistamista loistavasti.
Kun kohtaat nuoria näiden periaatteiden pohjalta, voit rakentaa vahvoja suhteita ja tarjota tukea heidän kasvulleen ja kehitykselleen. Mikä on tärkeintä, koska olemme tekemässä nuorisotyötä nuoria varten. Olemme siis nuoria varten eikä toisinpäin.
Yritin pitää blogini lyhyenä ja valitettavasti kaiken kattavaa romaninuoren kohtaamisen tietoutta ei pysty mahduttamaan yhteen blogikirjoitukseen.
Terne Apre – Nuorten vuoro -hankkeen puolesta
Mertsi Berg