Romanit ja opiskelu – Elinikäinen oppiminen avaa uusia ovia
Romanien koulutus on ollut Suomessa pitkään keskustelunaiheena. Romanit ovat perinteisesti kuuluneet vähemmistöryhmään, jonka koulutustaso on ollut keskimääräistä alhaisempi. Tähän on monia syitä, kuten syrjintä, ennakkoluulot ja kulttuuriset tekijät. Mielestäni yksi suurimmista syistä on kuitenkin romanien suhteellisen lyhyt koulutushistoria. Vasta 1970-luvulla, romanien asuntotilanteen parannuttua, heillä oli mahdollisuus käydä koulua säännöllisesti. Tämä tarkoittaa, että romanit ovat voineet opiskella käytännössä vasta vajaan 60 vuoden ajan. Tämän vuoksi aikaisemmista sukupolvista ei ole ollut runsaasti koulutuksessa menestyneitä esikuvia. Viime vuosina on kuitenkin tapahtunut positiivista kehitystä, ja yhä useammat romaninuoret ja -aikuiset ovat kouluttautuneet.
Haasteet voitetaan yhdessä
Romanilapset voivat kohdata syrjintää ja ennakkoluuloja sekä opettajien että muiden oppilaiden taholta. Tämä voi ilmetä esimerkiksi vähättelynä, syrjintänä tai jopa suoranaisena kiusaamisena. Syrjintä ja ennakkoluulot voivat heikentää romanilasten ja -nuorten itseluottamusta ja opiskelumotivaatiota, mikä saattaa johtaa koulunkäynnin keskeytymiseen. On tärkeää, että koulut puuttuvat aktiivisesti syrjintään ja ennakkoluuloihin ja luovat kaikille oppilaille yhdenvertaisen ja turvallisen oppimisympäristön.
Romanikulttuurissa perhe ja yhteisö ovat keskeisiä, ja joskus perheen odotukset ja koulun vaatimukset voivat olla ristiriidassa. On kuitenkin huomioitava, että romanikulttuuri on monimuotoinen ja perheiden odotukset vaihtelevat. Koulujen tulisi olla joustavia ja huomioida perheiden erilaiset tilanteet ja tarpeet.
Romanilapsilla ja -nuorilla on samat oikeudet koulutukseen kuin muillakin, ja heillä on potentiaalia menestyä opinnoissaan. Avainasemassa ovat myönteinen asenne, lähipiirin tuki, toimiva yhteistyö koulun kanssa sekä yksilölliset ratkaisut, jotka vastaavat kunkin oppilaan tarpeisiin.
”Koskaan ei ole liian myöhäistä oppia uutta ja tavoitella unelmiaan.”
Elinikäinen oppiminen on rikkaus
Elinikäinen oppiminen on arvokas mahdollisuus, joka avaa uusia ovia ja tarjoaa uusia näköaloja elämään. Se ei rajoitu vain nuoruuteen ja kouluaikoihin, vaan se on jatkuvaa oppimista ja kehittymistä läpi elämän. Yhä useammat aikuisetkin ovat innostuneet opiskelemaan uusia taitoja ja tietoja, mikä on erinomainen kehityssuunta.
Elinikäinen oppiminen voi tapahtua muodollisessa koulutuksessa, kuten ammattikoulu- tai korkeakouluopinnoissa, mutta se voi olla myös epämuodollista, kuten kursseilla, työpajoissa tai itsenäisen opiskelun kautta. Se voi myös tarkoittaa uuden harrastuksen aloittamista, vieraaseen kulttuuriin tutustumista tai uusien teknologioiden haltuunottoa. Elinikäinen oppiminen on sijoitus tulevaisuuteen, omaan osaamiseen ja hyvinvointiin.
Hyvä esimerkki elinikäisen oppimisen merkityksestä on oma tarinani. Aloitin sosionomiopinnot 56-vuotiaana, ja olen siitä hyvin iloinen. Koskaan ei ole liian myöhäistä oppia uutta ja tavoitella unelmiaan.
Romanit korkeakouluopinnoissa
Yhä useammat romaninuoret ja -aikuiset hakeutuvat korkeakouluopintoihin, mikä on rikastuttanut sekä heidän omaa elämäänään että koko korkeakouluyhteisöä. Tämä myönteinen kehitys ei kuitenkaan ole tapahtunut itsestään. Romanien hakeutumista korkeakouluopintoihin ja siellä menestymistä ovat tukeneet monet tekijät, kuten koulutusmyönteisyyden lisääntyminen romanien keskuudessa, korkeakoulujen tarjoamat tukipalvelut sekä erilaiset hankkeet, joiden tavoitteena on ollut madaltaa kynnystä korkeakoulutukseen.
Romanien korkeakoulutuksen tulevaisuus näyttää valoisalta. Yhä useammat romanit ymmärtävät koulutuksen merkityksen sekä yksilölle että koko yhteisölle.
Tulevaisuus
Romanien koulutuksen tulevaisuus on täynnä mahdollisuuksia. Yhä useammat romanit kouluttautuvat ja työllistyvät eri aloille, mikä osoittaa, että koulutus on avain menestykseen ja hyvinvointiin.
On tärkeää, että panostamme jatkossakin romanien koulutukseen ja varmistamme heille yhdenvertaiset mahdollisuudet opiskella ja menestyä. Tähän sisältyy laadukkaan opetuksen takaaminen, oppimisen tukeminen sekä turvallisen ja kannustavan oppimisympäristön luominen.
Romanien koulutuksen tukeminen on yhteinen vastuumme. Meidän on varmistettava, että romaninuorilla on tarvittavat tiedot ja ohjaus koulutusvaihtoehdoista, jotta he voivat tehdä oikeita valintoja. Romanien koulutuksen tulevaisuus on koko yhteiskunnan menestyksen kannalta tärkeää!
Kirjoittaja: Rainer Frisk – Voimaannuttamisen ja musiikin sanansaattaja
Rainer Frisk, aiemmin tunnettu nimellä Rainer Lindeman, on suomalainen laulaja, evankelista ja Romano Missio ry:n mieserityistyön työntekijä. Hän tuli tunnetuksi VIA-yhtyeen jäsenenä ja on sittemmin jatkanut menestyksekästä soolouraansa hengellisen musiikin parissa.
Romano Missiossa Frisk toimii mieserityistyössä Voittotyö-ohjelman parissa, jossa toteutetaan VOITTO-toimintamallia: Voimaannuttava, Identiteettiä vahvistava ja Oivalluksia tarjoava. Tässä mieserityistyössä tarjotaan kuntouttavaa ja kulttuurilähtöistä VOITTO-yksilö- ja ryhmätyöskentelyä vankilayksiköissä. Lisäksi vankilasta vapautuneille ja vapautumisen nivelvaiheessa oleville romanimiehille tarjotaan tukitoimintoja ja palveluohjausta.
Kuntouttavaa VOITTO-toimintamallia on toteutettu Ojoisten, Köyliön, Huittisten, Keravan ja Pelson vankiloissa, ja työtä ollaan laajentamassa Itä- ja Pohjois-Suomen rikosseuraamusalueelle. Friskin työ romanimiesten parissa on osa laajempaa Romano Mission tavoitetta vahvistaa yhteisöjen hyvinvointia ja tukea yksilöiden elämänpolkua.