Kulttuuriset hyveet ovat työelämän voimavara

Ennakkoluuloja on varmasti puolin ja toisin, mutta näistä sukupolvesta toiseen siirretyistä asenteista olisi jo aika luopua. On aika astua tälle vuosituhannelle. Suomi on moninainen, ja tämä moninaisuus on tunnistettava ja hyödynnettävä myös työelämässä. Parhaimmillaan se on työnantajan ja organisaation valttikortti.

Romano Mission toiminnanjohtaja Mertsi Ärling korostaa, että kulttuuristen hyveiden hyödyntäminen työpaikoilla on nouseva osaaminen, jota suomalaisessa työelämässä tarvitaan. Esimerkiksi romanien osallisuus ja työllistyminen ovat teemoja, jotka vaativat sekä yhteiskunnallista että yksilöllistä muutosta.

Romaninuoret opiskelevat tänä päivänä pidemmälle ja työllistyvät useammin kuin aiemmat sukupolvet, mutta haasteita on yhä. Syrjintä työmarkkinoilla on valitettavan yleistä, ja yhdenvertaisuusvaltuutetun mukaan romaneille ei usein tarjota samoja mahdollisuuksia kuin muille. Myös Työnimi-kampanja sekä Tutkija Akhlaq Ahmadin tekemä tutkimus nimen vaikutuksesta työhaastattelujen saamiseen nosti esiin, kuinka pelkkä nimi voi vaikuttaa työnsaantiin.

Romanikulttuurissa on piirteitä, jotka voivat haastaa työllistymistä, mutta monet näistä haasteista liittyvät työnantajien asenteisiin. Esimerkiksi romaninaisten vaatetus nähdään usein esteenä, vaikka kyse on työnantajan asennekysymyksestä, ei välttämättä todellisesta ongelmasta.

Suomen romanipoliittinen ohjelma pyrkii parantamaan romanien koulutustasoa ja työllisyysastetta. Tämä ei ole vain romanien etu, vaan koko yhteiskunnan. On aika nähdä monimuotoisuus voimavarana, ei esteenä.

Lue lisää aiheesta sivulta 23:
Super-lehti 2/2019

#moninaisuus #yhdenvertaisuus #työelämä #romanipolitiikka #kulttuurinenosaaminen #RomanoMission